Każdy wie, że atrakcyjnie wyeksponowany towar potrafi przykuć uwagę klienta i skłonić go do zakupów. W przypadku sklepów tradycyjnych często, to specjaliści od merchandisingu dbają o ekspozycje sklepowe, które muszą w jak najlepszy sposób przedstawić daną ofertę. Dlatego nieraz wchodząc do sklepów tradycyjnych możemy podziwiać witryny, przyciągające wzrok kupujących. A czy w przypadku sklepów internetowych znaczenie ma atrakcyjnie wyeksponowany towar? I czy można zastosować również techniki merchandisingu w branży e-commerce? Warto wiedzieć, że w przypadku sklepu internetowego należy zastosować inne techniki merchandisingu, których cele są podobne do tych, które są wykorzystywane w tradycyjnych sklepach.

Cele merschandisingu w sklepie internetowym

Należy pamiętać o tym, że pojęcia merschandisingu jest często wykorzystywane nie tylko w przypadku ekspozycji towarów, ale również w działaniach, zmierzających do zwiększenia sprzedaży produktów za pomocą wizerunku lub rozpoznawalnych obiektów. Dlatego w celu rozróżnienia znaczenia tego pojęcia często wskazuje się na visual merschandising, jako pojęcia odnoszącego się do atrakcyjnego przedstawienia towaru. W przypadku sklepów internetowych merschandising lub visual merschandising skupia się na osiągnięcie określonego celu, zamykającym się w schemacie AIDA. Każda litera w  tym wyrazie oznacza cel, który można osiągnąć za pomocą technik merschandisingowych wykorzystywanych w sklepie internetowym. I tak poszczególne litery znaczą:

A – Attention (uwaga) – klient musi zwrócić uwagę na towar w sklepie

I – Interest (zainteresowanie) – sposób zaprezentowania produktu musi wzbudzić zainteresowanie

D – Desire (pożądanie) – klient zaczyna pożądać, a więc chcieć kupić produkt

A – Action (działania) – na ostatnim etapie, klient dokonuje zakupu produktu

Powyższy schemat obejmuje poszczególne etapy zachęcenia klienta do zrobienia zakupów w naszym sklepie internetowym. Jak można zauważyć, duże znaczenie ma sposób zaprezentowania produktów, który może zapoczątkować cały proces zakupu. W związku z tym dobrym pomysłem jest również zwrócenie uwagi na wygląd naszego sklepu internetowego i dostosowaniu jego do oczekiwań oraz potrzeb klientów (zachęcamy do zapoznania się z artykułem: Wygląd ma znaczenie, czyli o znaczeniu personalizacji szablonów graficznych). Podobnie jak w sklepie tradycyjny, tak i w internetowym można osiągnąć poprzez techniki merschandisingu, zarówno cele ogólne, jak i szczegółowe, np. związane z budową pozytywnego wizerunku firmy, zapewnienie możliwości szybkiego zakupu produktów, czy też wydłużenia czasu spędzania klienta w sklepie internetowym. A jakie strategie i techniki merschandisingu są przydatne w przypadku sklepów internetowych?

Zasady merschandisingu w sklepie internetowym

Jeżeli chcemy zastosować zasady związane z merchandisingem w sklepie internetowym, to warto pamiętać, że choć nasz klient może trafić do naszego sklepu różnymi kanałami, to jednak może także z niego wyjść w bardzo krótkim czasie. Dlatego warto zadbać o to, aby zachęcić klienta do jak najdłuższego spędzenia w nim czasu i skorzystania z naszej oferty. A jak to zrobić? Poniżej znajduje się 10 rad, które pomogą nam wprowadzić w życie zasady e-marchandisingu:

  1. Profesjonalny wygląd sklepu – w przypadku sklepów internetowych duże znaczenie ma pierwsze wrażenie, jakie odnosi klient po wejściu na witrynę. W tym przypadku dobrym pomysłem poprawa wizualnej strony naszego sklepu: może czcionka jest zbyt mała? Lub niektóre elementy są nieczytelne albo zbędne? Ponadto warto zadbać o prostą i intuicyjną nawigację w sklepie internetowym, dzięki czemu klient nie poczucie się zagubiony i nie zniechęci go do zrobienia zakupów.

 

  1. Wysoka jakość treści – ten aspekt merschandisingu obejmuje publikację wysokiej jakości opisów produktów, zawierających przydatne z punktu klienta informacje. Dlatego dobrym pomysłem jest tworzenie treści, które są kopia opisu ze strony producenta. Ponadto można także poinformować klientów o możliwości niezbędnych akcesoriów lub innych produktów przeznaczonych do danego towaru.

 

  1. Zaawansowane wyszukiwanie – należy zapewnić klientom możliwość skorzystania z zaawansowanych funkcji wyszukiwania, np. po kolorze produktu, tworzywa wykonania, czy też kategorii. Dzięki temu klient ma możliwość szybkiego znalezienia interesującego go produktu bez konieczności przeglądania wielu kategorii.

 

  1. Bestsellery i promocje – dobrym pomysłem jest wyeksponowanie ofert promocyjnych, wyprzedażowych, lub też bestsellerowych na głównej stronie sklepu internetowego. Pozwala to na zainteresowanie odbiorców ofertą, która może skusić niską ceną, tak jak jest w przypadku sezonowych wyprzedaży.

 

  1. Podpowiedzi i propozycje – innym ciekawą opcją jest możliwość zaproponowania klientom produktów, które mogą jego zainteresować. Dlatego warto tworzyć oferty dedykowane na podstawie zebranych informacji o kliencie, a szczególnie dotyczących jego preferencji i gustu. Warto także zachęcić klienta do zakupu produktów, które mogą być dedykowane zakupionemu przez niego towarowi, np. zakup laptopa może wiązać się także z zakupem torby lub myszki.

 

  1. Szeroka oferta produktów – prowadzać sklep internetowy musimy zadbać o odpowiednią ofertę produktów. Dlatego dobrym pomysłem jest uporządkowanie produktów, w taki sposób, aby zostały umieszczone w prawidłowych kategoriach sklepu internetowego.

 

  1. Opinia klienta jest ważna – to dzięki możliwości wyrażenia i zapoznania się z opiniami klientów można zachęcić kupujących do skorzystania z naszej oferty produktów. Dlatego warto zapewnić klientom możliwość wyrażenia swojej opinii, np. dotyczącej sklepu internetowego lub też poszczególnych produktów.

 

  1. Użyteczność i wskazówki – dobrym pomysłem jest stworzenie zakładki w sklepie internetowym, która będzie zawierała praktyczne porady, informacje i wskazówki, dotyczące produktów, znajdujących się w naszej ofercie. Dzięki temu możemy zadbać o wizerunek eksperta oraz zbudować relacje między klientem a sklepem internetowym.

 

  1. Bezpieczeństwo to podstawa! – warto poinformować klienta o bezpiecznym przechowywaniu jego danych, lub też transakcji dokonywanych w naszym sklepie internetowym. Dzięki temu klient ma pewność, że jego dane, np. dotyczące karty kredytowej nie trafią do niepowołanych osób.

 

  1. Nagrody i wyróżnienia – jeżeli sklep internetowy otrzymał nagrody lub wyróżnienia związane z jakości obsługi lub produktów, to warto to zaakcentować na stronie głównej sklepu internetowego. To pozwala na wzbudzenie zaufania klienta i świadczy o profesjonalizmie.

Zasady e-merchandisingu w sklepie internetowym mogą pomóc nam w osiągnięciu zarówno ogólnych, jak i szczegółowych celów. Dlatego warto zastosować je w praktyce, szczególnie, że nasza platforma Asystent Online pozwala na szybkie i łatwe ich zastosowanie w sklepie internetowym!

 

Meteoryt.plUdostępnij: