W przypadku posiadania sklepu internetowego lub strony internetowej ważna jest ich optymalizacja pod kątem SEO. Dzięki temu uzyskają one lepszą pozycję w wyszukiwarce, co również może przełożyć się na zwiększenie liczby klientów. Jednakże w sytuacji, gdy zdecydowaliśmy się na utworzenie różnych wersji językowych naszej działalności online, to należy pamiętać także o ich optymalizacji SEO. Pozwoli to na osiągnięciu wielu wymiernych korzyści, takich jak powiększenie grona czytelników lub potencjalnych klientów, czy też uzyskanie najwyższych pozycji serwisu w wyszukiwarkach. Ponadto warto pamiętać, że prawidłowe działania związane z optymalizacją SEO są ważne w przypadku stron globalnych, skierowanych do odbiorców, pochodzących z różnych krajów. W związku z tym należy pamiętać o kilku zasadach, dzięki którym prawidłowo zoptymalizujemy wersje językowe sklepu internetowego z uwzględnieniem zasad SEO.
Różne wersje językowe witryny – czy jest to mi potrzebne?
W dobie rozwoju technologicznego Internet pozwala na przekraczanie granic i korzystanie z zasobów światowych. W jednej chwili możemy zrobić zakupy w sklepie internetowym, funkcjonującym na drugim końcu świata, czy też zapoznać się z informacjami, dotyczącymi tych produktów. Co ważne, coraz więcej osób decyduje się na zakup produktów w zagranicznych sklepach internetowych ze względu na atrakcyjniejsze ceny, szerszą ofertę, lub lepszą obsługę klienta. Dzięki temu nasz sklep internetowy może być odwiedzany nie tylko przez rodaków, ale także przez zagranicznych klientów, którzy niekoniecznie posługują się językiem polskim. Warto także pamiętać, że nasze działania marketingowe również mogą być prowadzone w social mediach w obcym języku np. angielskim, co pozwala na poszerzenie grona odbiorców. Dlatego, jeżeli jeszcze nie rozpoczęliśmy działań marketingowych w sferze social media, to warto zapoznać się z naszym artykułem poświęconym tej tematyce, który pozwoli na zaplanowanie kampanii marketingowych, wykorzystującej możliwości social media (Social media w sprzedaży internetowej).
Ponadto prawidłowa implementacja rozwiązań wielojęzycznych pozwala na poznanie odmiennych kultur, co również może przełożyć się na powiększenie oferty sklepu internetowego, która zachęci do zakupów określoną grupę odbiorców. Dzięki temu mamy możliwość skorzystania z wielu dróg dotarcia do klienta, co również może przyczynić się do osiągnięcia dużego sukcesu w sferze e-commerce. A z jakich rozwiązań wielojęzycznych warto skorzystać?
Ważne zasady dotyczące witryn wielojęzycznych i optymalizacji SEO
Jeśli zdecydujemy się na stworzenie różnych wersji językowej sklepu internetowego, to warto dowiedzieć się, czy wybrana przez nas platforma sprzedażowa oferuje ich stworzenie oraz obsługę. Dzięki temu możemy szybko stworzyć różne wersje językowe, tak jak jest w przypadku naszej platformy Asystent Online, która umożliwia stworzenie różnych wersji językowych w dowolnej ilości języków. Dlatego możemy zdecydować się na utworzenie witryny w języku, angielskim, niemieckim, francuskim, czy nawet japońskim. To pozwoli nam na zaoszczędzenie czasu i kosztów, które mogą wiązać się z wprowadzeniem witryn wielojęzycznych.
Innym ciekawym i prostym rozwiązaniem jest wykorzystanie subdomen przypisanych do naszej „głównej” domeny (domena.com). W takim przypadku tworzy się wiele mniejszych subdomen, których adres wskazuje wersję językową strony przeglądanej przez użytkownika, np. w postaci en.domena.com (subdomena dla języka angielskiego). Warto pamiętać, że jest to także zgodne z zasadami SEO, ponieważ taki podział witryny umożliwia wykorzystanie potencjału linkowania subdomen, co może także wpłynąć na pozycję w wyszukiwarce. Jednakże należy pamiętać, że pozycjonowanie zróżnicowanych wersji językowych witryny jest prostsze w przypadku, gdy nasza domena główna może pochwalić się długą historią i wysoką reputacją.
Kolejną ważną zasadą jest adres domeny głównej. W przypadku, gdy decydujemy się na wybór domeny krajowej, np. o adresie domena.pl to mogą pojawić się trudności w identyfikacji poszczególnych wersji językowych umieszczonych w wewnątrz serwisu. W takiej sytuacji dobrym wyjściem jest wybór domeny globalnej (.com, .eu, .info), które umożliwiają szybszą identyfikację językową strony. Ponadto sklepy internetowe, które w adresie mają zakończenie o charakterze globalnym, mogą wskazywać, na to, że są skierowane do międzynarodowych klientów.
Konfiguracja wersji językowych pod kątem SEO
Należy także pamiętać, że w przypadku wyszukiwarki Google nasza strona internetowa musi spełniać określone wymagania pod kątem SEO. I tu pojawiają się zagadnienia związane ze strukturą naszej witryny, ponieważ każda wersja strony internetowej musi informować oraz wskazywać użytkownikowi, jak i robotom Google użyty na niej język. W tej kwestii należy zastosować atrybut „hreflang”, który umożliwia uniknięcie powstawania duplikatu tekstu, a także wskazuje wersję językową witryny, włącznie z regionalnymi odmianami.
Dodatkowo ważna jest także odpowiednia nawigacja na stronie internetowej lub w sklepie online. Dobrym pomysłem jest zapewnienie odwiedzającym łatwe poruszanie między różnymi wersjami witryny. Dlatego odnośniki prowadzące do danej wersji językowej muszą być umieszczone w widocznym miejscu, co również dotyczy się poszczególnych podstron. Należy pamiętać, że stworzenie oddzielnej podstrony o pustej treści, która będzie prowadziła do innych wersji językowych, może pogorszyć nasze pozycjonowanie, więc warto tego unikać.
Choć może to brzmi skomplikowanie, to jednak te działania pozwalają na zoptymalizowanie wersji językowych strony internetowej oraz na podniesienie jej pozycji w wyszukiwarce Google. Ponadto stworzenie różnych wersji językowych umożliwia poszerzenie grona klientów, wejście na globalny rynek e-commerce, a także wszechstronnie wpływa na rozwój firmy!