Pojęcie modelowania atrybucji jest często spotykane w przypadku prowadzenia działań marketingowych związanych z daną działalnością internetową. To dzięki dogłębnej analizie ścieżek wielokanałowych oraz odpowiedniemu wykorzystaniu narzędzi modelowania atrybucji można zwiększyć sprzedaż w sklepie internetowym, poznać źródła ruchu, czy też ulepszyć działania marketingowe, w taki sposób, aby przyniosły zamierzony efekt. Dlatego dobrym pomysłem jest dogłębna analiza poszczególnych kanałów marketingowych, z których korzystamy podczas prowadzenia naszego sklepu internetowego i uzyskanie informacji, dotyczących ich wartości, które wniosły swój udział w uzyskanie łącznego wyniku, np. w postaci liczby konwersji, czy też wartości sprzedaży. Co ważne, modelowanie atrybucji pozwoli nam również na ograniczenie zbędnych wydatków, a także na dofinansowanie tych działań, które przynoszą oczekiwany efekt, np. zwiększają sprzedaż produktów w naszym sklepie internetowym.

Model atrybucji a ścieżki wielokanałowe

Model atrybucji odnosi się do wartości, jaką możemy przypisać w przypadku różnych punktów styku z klientem. Co to oznacza? Punkty styku z klientem są to wszystkie sposoby dotarcia do potencjalnego klienta, które są wykorzystywane drogą internetową, np. w postaci reklam, kampanii mailingowych, działań w sferze social media, czy też płatnych źródeł wyszukiwania. W związku z tym warto skorzystać ze zróżnicowanych modeli atrybucji, które pozwolą nam na uzyskanie wiedzy, dotyczącej efektywności naszych marketingowych działań. Jednakże należy pamiętać, że nie istnieje doskonały model atrybucji, ponieważ każdy z nich wymaga zebrania niezbędnych danych, co może oznaczać długotrwały proces. Warto pamiętać, że przy modelowaniu atrybucji należy uwzględnić określoną liczbę interakcji, co jest ściśle związane ze wspomnianymi już punktami styku z klientem. Dlatego można wyróżnić najpopularniejsze modele atrybucji:

  • Ostatnia Interakcja – w tym modelu, to ostatni punkt styczności, a więc kanał bezpośredni otrzymuje największą wartość – 100% udziału w sprzedaży.
  • Pierwsza interakcja – cały udział w wyniku sprzedaży otrzymuje pierwszy punkt styczności, np. kanał płatnego wyszukiwania. Warto wiedzieć, że ten model pozwala nam poznać źródło i sposób, w jaki trafiają do naszego sklepu internetowego klienci.
  • Liniowy model – każdy punkt styczności prowadzący do danej czynności otrzymuje taką samą wartość, np. marketing e-mailowy, sieci społecznościowe, czy też kanały bezpośrednie.
  • Rozkład czasowy – w tym modelu atrybucji największa wartość jest przypisywana punktom styczności, leżącym najbliżej sprzedaży lub konwersji. Następne punkty będą miały mniejszą wartość, ponieważ znajdują się w dalszych odległościach od dokonania konwersji.

Warto wiedzieć, że zanim rozpoczniemy działania zmierzające do wyboru odpowiedniego modelu atrybucji, to warto poznać bliżej, czym jest konwersja w przypadku sklepu internetowego oraz sposoby na jej zwiększenie. W tym celu zachęcamy do zapoznania się z artykułem - Wzrost konwersji w sklepie internetowym - poznaj najlepsze sposoby!, w którym znajdują się przydatne informacje, dotyczące pojęcia konwersji. To dzięki lepszemu poznaniu, czym jest konwersja oraz współczynnik konwersji możemy także lepiej poznać zachowanie naszych klientów, oraz to, jakie drogi prowadzą do osiągnięcia zamierzonego celu.

Zalety modelowania atrybucji

Jeżeli poświęcimy czas na zapoznanie się z danymi, dotyczącymi konwersji w naszym sklepie internetowym, a także dokładnie prześledzimy każdą kampanię marketingową, to możemy zdecydować się na wybór odpowiednich dla naszego sklepu internetowego modelów atrybucji. To za pomocą nich możemy zdecydować na wybór właściwych kanałów dotarcia do klienta, które zapewniają osiągnięcie określonego celu, np. w postaci zakupu produktów. Co ważne, również mikrodziałania, takie jak zapisanie się klienta do newslettera sprzyjają zwiększenie sprzedaży w naszym sklepie internetowym.

Co jeszcze warto wiedzieć o modelowaniu atrybucji?

Jak już wspomniano w tym artykule, nie istnieją idealne modele atrybucji, ale możemy wybrać takie, które będą odpowiednie dla naszego sklepu internetowego. Modelowanie atrybucji jest potrzebnym narzędziem, które pomoże nam w lepszym zaplanowaniu wydatków związanych z marketingiem internetowym naszego sklepu internetowego. Pozwala również na weryfikację naszych przypuszczeń związanych z wartością przypisywaną konkretnym kanałom i ich osiąganymi efektami. Co ważne, wraz z rozwojem i pojawieniem się różnych dróg dotarcia do klienta modelowanie atrybucji może być coraz trudniejsze, więc warto poświęcić czas na to działanie, ponieważ wiąże się ono z licznymi korzyściami!

 

Meteoryt.plUdostępnij: